Η Πνύκα είναι κίνηση πολιτών η ίδρυση της οποίας ξεκίνησε από άτομα που προέρχονται από ένα ευρύ πολιτικό φάσμα, που διαφωνούν μεν ή έχουν διαφορετικές απόψεις και προσεγγίσεις σε πολλά θέματα καθώς και διαφορετικές πολιτικές και κομματικές τοποθετήσεις και διασυνδέσεις, (άλλοι είναι και παραμένουν πολιτικά ανένταχτοι και άλλοι ενεργά στελέχη πολιτικών σχηματισμών), αλλά όλοι τους συμφωνούν και έχουν ένα κοινό σημείο αναφοράς: o καλύτερος και αποτελεσματικότερος τρόπος αντιμετώπισης εσωτερικών προβλημάτων και εξωτερικών προκλήσεων είναι και παραμένει η Δημοκρατία και δεν μπορεί να υπάρξει αληθινή, ολοκληρωμένη και αποτελεσματική Δημοκρατία χωρίς ενεργούς, σκεπτόμενους και συμμετέχοντες στα κοινά πολίτες.

Η ΠΝΥΚΑ είναι κίνηση αυτόνομη, αυθόρμητη και πλουραλιστική. Δεν έχει σκοπό η σχέδιο να εξελιχθεί άμεσα ή έμμεσα, φανερά ή κρυφά, σε πολιτικό σχηματισμό ούτε έχει την πρόθεση υποστήριξης ή αντιπαράθεσης με σημερινά ή μελλοντικά πολιτικά σχήματα ή τάσεις. Αυτό προβλέπει το καταστατικό της αλλά και εγγυάται το γεγονός ότι τα μέλη της έχουν όχι μόνο μεγάλη ευρύτητα αλλά και διαφορετικότητα απόψεων, εκτιμήσεων και θέσεων, στοιχεία εποικοδομητικά για ένα γνήσιο, ζωντανό και δημιουργικό διάλογο αλλά αρνητικά για παρασκηνιακούς και παραπολιτικούς ελιγμούς.

Υπάρχουν πολλές κινήσεις πολιτών, αρκετές δραστήριες και αξιόλογες και άλλες που μας θυμίζουν την παρουσία τους στις προεκλογικές περιόδους. Κοινός στόχος και σημείο αναφοράς τους η πολιτική παρέμβαση που ερμηνεύεται στη δημοτική «το μπάσιμο στο πολιτικό παιγνίδι» για το καλό, φυσικά, του τόπου. Δεν αμφισβητούμε τις ικανότητες και τις προθέσεις τους. Η Πνύκα διαφέρει σε αυτό ακριβώς το σημείο: το στόχο της παρέμβασής της. Παραφράζοντας το Γεώργιο Παπανδρέου τονίζουμε ότι εκλογές, ψηφοφορίες, δημοσκοπήσεις, συνέδρια, πολιτικοί διάδρομοι και παρασκήνια, αναδείξεις αρχηγών, σωτήρων, σοφών και μάγων της πολιτικής υπάρχουν σε όλα τα καθεστώτα, αλλά ενεργοί, ενημερωμένοι και σκεπτόμενοι πολίτες μόνο στις Δημοκρατίες. Αυτός είναι ο μοναδικός στόχος και φιλοδοξία της κίνησης. Να τιμήσει τον τίτλο της. Ένα βήμα προβληματισμού, διαλόγου, έκφρασης και ανάδειξης του σκεπτόμενου και ενεργού πολίτη.

Πιστεύουμε ότι η «Πνύκα» είναι όχι μόνο μια αναγκαία και χρήσιμη κίνηση αλλά και μια κίνηση ιδιαίτερα επίκαιρη. Σε μια εποχή όπου ο πολίτης, το επίκεντρο της Ευρωπαϊκής πολιτικής φιλοσοφίας, σκέψης και ιστορίας στους τρεις τελευταίους αιώνες, από τη Γαλλική επανάσταση, το Κοινωνικό Συμβόλαιο του Rousseau, το Σύνταγμα του Ρήγα Φεραίου και μέχρι των ημερών μας, που ανάδειξε την Ευρώπη πολιτικό, φιλοσοφικό και πολιτιστικό κέντρο παγκόσμιας ακτινοβολίας, αντιμετωπίζεται από μια συντονισμένη και ενορχηστρωμένη επίθεση σαν κάτι το «ξεπερασμένο» και ουσιαστικά «άχρηστο» μπροστά στο μυθικό ήρωα της «παγκοσμιοποίησης» και της «επικοινωνιακής» της έκφρασης, τον ιδιώτη. Τον ιδιώτη που κινείται ελεύθερα στις διεθνείς αγορές και χρηματιστήρια, πουλάει και αγοράζει τους πάντες και τα πάντα, ακόμα πολιτικούς και κυβερνήσεις, χωρίς εθνικούς, κοινωνικούς ή ηθικούς συναισθηματισμούς και αναστολές, με μοναδικό κριτήριο το ατομικό οικονομικό του συμφέρον.

Η «Πνύκα» δεν ανοίγει συζητήσεις επί παντός επιστητού αλλά έχει επικεντρώσει το ενδιαφέρον της στη διαχρονική πορεία της Ελλάδας και του Ελληνισμού μέσα σ΄ ένα εξελισσόμενο, άλλοτε προς το καλύτερο και άλλοτε προς το χειρότερο, κόσμο. Ένα κόσμο που εξελίσσεται σήμερα και θα εξελίσσεται και στο μέλλον με τον ίδιο τρόπο. Μια εξέλιξη που πολλές φορές έφερε, φέρνει και θα φέρνει την Ελλάδα και τον Ελληνισμό μπροστά σε σοβαρά προβλήματα και προκλήσεις. Συνοπτικά τα θέματα που έχουν μέχρι σήμερα απασχολήσει κατά κύριο λόγο την «Πνύκα» αφορούν προβλήματα προοπτικής στη διαχρονική εξέλιξη της Ελλάδας και του Ελληνισμού, ή, με άλλα λόγια, προβλήματα πολιτικής στρατηγικής.

Πέρα από τα προβλήματα αυτά υπάρχει σωρεία άλλων προβλημάτων που αφορούν, επηρεάζουν και ενδιαφέρουν άμεσα και καθημερινά τον πολίτη, όπως το κόστος ζωής, οι μισθοί και οι συντάξεις, το ασφαλιστικό, η υγεία, η παιδεία, οι «μίζες», η ρουσφετολογία, τα «λαδώματα», η φτώχεια, που για πρώτη φορά μετά την κατοχή, επεκτείνεται ραγδαία σε μεγάλα κοινωνικά στρώματα και τόσα άλλα. Όλα αυτά που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε προβλήματα καθημερινότητας ή προβλήματα τρέχουσας κυβερνητικής πολιτικής.

Από τις 16 ημερίδες δύο μόνο, η 5η και η 6η, έχουν ασχοληθεί με αυτής της κατηγορίας θέματα, στο οποία η καθημερινότητα είχε μακροσκοπική προοπτική και επεκτάσεις.

Αυτή η ανισοκατανομή έχει τρεις λόγους :

  • Πρώτο: Η ανάγκη ιεράρχησης των θεμάτων.
  • Δεύτερο: Τα προβλήματα αυτά της καθημερινότητας αποτελούν το κύριο πεδίο αντιπαράθεσης μεταξύ Κυβέρνησης και Αντιπολίτευσης. Η «Πνύκα» τηρώντας τη βασική αρχή του καταστατικού της, τη μη υποστήριξη και μη αντιπαράθεση με σημερινά ή μελλοντικά πολιτικά σχήματα και τάσεις, αποκλείει φυσικά και το ρόλο του αυτόκλητου επιδιαιτητή μεταξύ Κυβέρνησης και Αντιπολίτευσης, και
  • Τρίτο: Σε πολιτικά θέματα η «Πνύκα» φροντίζει να ακούγονται οι απόψεις όλων των πολιτικών σχηματισμών που εκπροσωπούνται στην Ελληνική Βουλή και οι τυχόν διαφορετικές απόψεις παρουσιάζονται στη συζήτηση που ακολουθεί μεταξύ εισηγητών και συμμετεχόντων στην Ημερίδα πολιτών που τούς δίνεται έτσι η ευκαιρία να αναπτύξουν δικές τους θέσεις και απόψεις πέρα από τις αντιπαραθέσεις Κυβέρνησης και αξιωματικής Αντιπολίτευσης που σε πολλά θέματα, ιδίως τα σχετιζόμενα με την εξωτερική πολιτική και την παγκοσμιοποίηση, είναι περισσότερο φραστικές παρά ουσιαστικές.
Advertisements